Ulice naszych miast, witryny sklepowe, bilbordy przydrożne, plakaty rozwieszone w najróżniejszych miejscach nie są niczym innym, jak reklamą towarów i usług. Nie brakuje ich także w środkach masowego przekazu, co często bywa powodem naszej frustracji. Dzieje się to wówczas, gdy odczuwamy ich mnogość i to zaczyna nas męczyć. Prawda jest taka, że im wydatniejsza reklama, tym większa nadzieja na biznes. Nawet istnieje powiedzenie, że reklama jest dźwignią handlu. Reklama ma długą tradycję. Pierwsze formy reklamy istniały już w czasach starożytnych, gdzie umieszczano informacyjne napisy na ścianach budynków lub nawet na szyldach, jak na przykład było w Starożytnej Grecji. Znana była także reklama ustna, czyli głośne zachwalanie swoich towarów. Co można spotkać nawet i dziś na targowiskach handlowych.
Wynalazek druku w piętnastym wieku zdecydowanie zrewolucjonizował reklamę. Obecnie początkujący biznesmeni czasem głowią się nad tym, ile wydać na gadżety reklamowe, by zaplanowany przez nich biznes się udał. Mądrzy i doświadczeni życiowo ludzie twierdzą, że najlepiej z posiadanej gotówki dziewięćdziesiąt procent zainwestować w reklamę, a pozostałe dziesięć procent w biznes. Jest to opłacalne, bo tak robi się interesy i rozkręca firmę.
Samo słowo „reklama” pochodzi z języka łacińskiego i oznacza „naprzeciw, znów, w tył”. Warto zastanowić się nad tym, czym jest reklama. Najprościej rzecz ujmując, reklama to informacja. Komunikat informujący o czymś, co może ludzi zainteresować. Aby po przeczytaniu reklamy chcieli nabyć promowany towar czy skorzystać z oferowanej usługi.
Reklama może dotyczyć nie tylko kwestii handlowych, ale także na przykład politycznych. Gdzie z plakatu taki, a nie inny polityk namawia elektorat do głosowania na jego osobę. Bo uważa, że gdy zostanie wybrany może ludziom pomóc. Reklama może być także np. ideowa, jak i każda inna.
Czasem w reklamach nie liczy się tylko komercja. Gdyż mogą być również reklamy społeczne, reklamy polityczne i reklamy charytatywne. Każda z nich ma do spełnienia jednakowy nadrzędny cel.
Jakie są reklamy? Reklama może być jawna. Takich reklam mamy najwięcej, które bezpośrednio reklamują produkt. Ale może być także reklama ukryta, czyli kryptoreklama. Jest to ukryta działalność reklamowa lub promocyjna mająca na celu zdobycie korzyści. Takim przykładem może być promowanie produktów określonej marki w filmach fabularnych. Gdzie mimochodem oglądamy promocję jakiegoś samochodu, kawy czy jakiejkolwiek innej rzeczy lub nawet usługi. Reklamodawca płaci mediom w zamian za umieszczenie jego towaru w środkach masowego przekazu. Tym sposobem każdy z nich jest zadowolony. Tylko czytelnik prasy, słuchacz radia, czy widz oglądający TV nie zawsze jest zadowolony, bo nie może doczekać się końca prezentowanych reklam. Obecnie reklama przybiera różną postać. Zawarte w reklamie wiadomości mogą być rzetelne o promowanej usłudze, bądź produkcie. Lub mogą być tylko pochwałą produktu lub usługi, która to pochwała ma niewiele wspólnego z prawdą. Dla reklamodawców podstawowym celem jest to, aby reklama była skuteczna.